Wielkanoc - zwyczaje i tradycje Świąteczne.
Proponowany plan dnia.
RANEK:
Zabawy dydaktyczne:
"Odszukaj ukryte jajko". Dziecko odszukuje ukryte jajko czekoladowe (mandarynkę, ewentualnie inny przedmiot) według podanej instrukcji np.: w kuchni, na parapecie, za firanką, pod pudełkiem; w sypialni, na łóżku, pod poduszką, itp.. Następnie dziecko opowiada gdzie znalazł jajko posługując się przyimkami: w, na ,pod, za, obok. (Starsze dzieci mogą samodzielnie schować jajka i podawać instrukcje dorosłemu jak je znaleźć).
"Liczymy" znalezione jajka przesuwając kolejno każde. (Starsza mogą też liczyć po dwa -2,4,6 )
"Ćwiczenia buzi i języka"- smarujemy usta dziecka czekoladowym jajeczkiem, dziecko oblizuje górna, następnie dolną wargę, na koniec "cmoka i dmucha "wysyłając buziaczki mamusi.(jeśli dziecko jest chętne ćwiczenie powtórzyć)
"Jajeczka do koszyczka"- rzucanie znalezionych jajek do koszyczka, najpierw z bliska potem z coraz to większej odległości.
Turlamy czekoladowe jajko drewnianą łyżką po podłodze.
Drugie śniadanie, swobodna zabawa według zainteresowań dziecka.
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE:
" Co to jest Wielkanoc" - w prostych słowach można opowiedzieć dziecku o istocie tej Wielkiej Nocy Zmartwychwstania następnie obejrzeć animację i porozmawiać o tradycjach związanych ze świętami.
"Co kojarzy nam się ze świętami" rozpoznajemy ilustracje, a ich nazwy dzielimy na sylaby ( starsze dzieci mogą wskazać pierwszą głoskę w wyrazie), następnie mówimy co symbolizuje
baranek ba- ra-nek B b
Dla chętnych zagadki.
Przerwa obiadowa, zabawa na świeżym powietrzu.
POPOŁUDNIE
Praca plastyczna - z kartki wyciąć kształt jajka, na nim dzieci rysują dowolne wzory kredkami świecowymi lub świecą, następnie zamalowują (najlepiej żółtą farbą akwarelową) całą powierzchnię jajka.
Malując słuchają i próbują śpiewać piosenkę o pisankach.
Warto przygotować miejsce na powieszenie prac plastycznych (dziecko będzie miało większą satysfakcję i poczuje się docenione;nigdy nie krytykujmy, nie poprawiajmy pracy, a w trakcie pracy można zapytać czy dziecko nie chce jeszcze czegoś dorysować, nie sugerujmy. po skończeniu pracy można zapytać czy jest z niej zadowolone i czy się mu podoba?