Pisanki,Kraszanki
Proponowany plan dnia.
RANEK
Zabawy dydaktyczne:
"Wielkanocne zabawy ruchowe"- przygotowujemy karteczki z napisami lub symbolicznymi rysunkami: skacz wesoło jak kurczaczek -pi,pi,pi; turlaj się jak pisanka- tulululu; wykluwaj się z jajka; podskakuj jak zajączek kic, kic ,kic; przechadzaj się jak baranek -be,be,be; potrząsaj ogonkiem jak zajączek. Karteczki wkładamy do koszyczka, losujemy i wykonujemy polecenia, staramy się nie sugerować dziecku jak ma je wykonać(zachęcam do wspólnej zabawy z dzieckiem, będzie to z pewnością ogromna frajda dla wszystkich).
"Wyścig z jajkiem" - potrzebna łyżka i jajo (gotowane, czekoladowe,inne) Wyznaczamy stary i metę.
Dzieci trzymają łyżkę z jajkiem (w miarę wyprostowana ręka) i startują:
Idą licząc kroki ( starsze lub te, które potrafią mogą iść tyłem, bokiem, na kolanach, z zasłoniętymi oczami)
idą na palcach ( starsze lub te, które potrafią mogą iść na piętach, na bokach stóp)
biegną ( możemy mierzyć czas)
biegną pomiędzy przeszkodami
"Zabawa klockami" - budujemy z klocków pojazdy lub domki dla kurczaczka
Drugie śniadanie. swobodna zabawa według zainteresowań dzieci.
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE:
Słuchamy wiersz " Na Wielkanocnym stole" , zadajemy pytania związane z wierszem np.:
Czym nakryty był stół?
Co pojawiło się na stole?
Dzięki komu mogą być święta kolorowe?
Co przynosi zając z czekolady?
Co przyniósł baranek?
Co to jest ten "pokój", o którym mówił baranek.
Rozmawiamy z dziećmi jak należy się zachować przy stole Wielkanocnym i jakie życzenia można sobie składać dzieląc się jajkiem.
Omawiamy co było n stole:
dzbanek z baziami, czyli z wierzbowymi gałązkami; pisanki - kolorowe jajka; mazurki, babki - ciasta które piecze się na święta; wędlinę wkłada się do koszyczka, by zapewnić sobie dostatek i powodzenie ; zajączek rozdaje słodycze; baranek przynosi zgodę i miłość.
Podobnie jak wczoraj dzielimy nazwy na sylaby: bazie, pisanki, mazurek, babka, kiełbasa, zając, baranek; starsze odgadują jaka głoska jest na początku wyrazu, jaka na końcu.
Jeśli dziecko jest chętne możne posłuchać wiersza jeszcze raz.
Przerwa obiadowa, zabawy na świeżym powietrzu.
Na podwórku można wykonać wraz z dzieckiem ćwiczenie 1i 2 z filmiku.
( W domu, w wolnych chwilach dla maluchów ćwiczenie 3, dla starszych i dla chętne reszta ćwiczeń)
POPOŁUDNIE
" Zabawy badawcze z jajkiem" - potrzebne 4 jajka (2 surowe i 2 gotowane)
obracamy jajka, gotowane i surowe, które kreci się szybciej.
wkładamy surowe jajko do słoika z octem, zakręcamy, pozostawiamy na następny dzień (czekamy co się stanie);
omawiamy budowę jajka (skorupka, żółtko, białko) pozwalamy dziecku rozbić je (starsze próbują oddzielić żółtko od białka), rozgnieść dłońmi, (można później przygotować potrawę);
z gotowanego obiera skorupkę, kroimy, smakujemy (starsze mogą zrobić łódeczkę z połowy jajka);
"Praca plastyczna - pisanka" Przypominamy dzięki komu mogą być kolorowe święta (dzięki pisankom). Pracując śpiewamy piosenkę "Pisanki pisanki"
Oczywiście pisanka trafia na wystawę, a później w koszyczku.
Czasem w ciągu dnia dziecko nie może obyć się bez bajki, warto teraz puszczać dzieciom bajki związane z Wielkanocą.
Moja propozycja